تاریخ انتشار: یکشنبه 18 آذر 1397
بافت چربی ریز ریز شده: یک استراتژی درمانی مقرون به صرفه و موثر برای استئوآرتریت؟

  بافت چربی ریز ریز شده: یک استراتژی درمانی مقرون به صرفه و موثر برای استئوآرتریت؟

تجزیه تدریجی غضروف مفصلی و استخوان زیر آن منجر به شروع استئوآرتریت می شود که یکی از شایع ترین آرتریت هایی است که میلیون ها نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، استئوآرتریت با افزایش سن شیوع بیشتری پیدا می کند و منجر به ناتوانی های حرکتی در قشر سالخورده جامعه می شود و نه تنها کیفیت زندگی آن ها را پایین می آورد بلکه موجب می شود که بار مالی زیادی نیز به افراد و دولت تحمیل شود. در سال های اخیر، تست استراتژی های جدید بازسازی کننده مانند درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی مزانشیمی اتولوگ با هدف ترمیم استخوان و غضروف توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

در مطالعه ای جدید محققین ایتالیایی در بیمارستان دامپزشکی سن میشل نشان داده اند که یک بار تزریق بافت چربی ریز ریز شده اتولوگ غنی از سلول های بنیادی مزانشیمی و پری سیت(MFAT) می تواند به صورت بی خطر و موثر به درمان استئوآرتریت کمک کند. در این مطالعه که روی مدل سگی استئوآرتریت انجام گرفت محققین MFAT را با استفاده از یک رویکرد با حداقل تهاجم جداسازی کردند و سپس این بافت چربی ریز ریز شده تا حد میکرون را به فضای پیرامون مفصلی و درون مفصل مدل سگی تزریق کردند. شش ماه بعد بهبودی های حرکتی در این مدل های سگی مشاهده شد. آنالیز سگ هایی که یک سال بعد از تزریق MFAT مردند نشان داد که تغییرات در سطح غضروف مفصلی آن ها اتفاق افتاده بوده است به نحوی که سطح مفاصل آن ها با غضروفی پیوسته پوشیده شده بود و دارای مشخصه های غضروف هیبرید(هیالین و فیبروز) بود. این نشان داد که تزریق MFAT منجر به تشکیل غضروف هیالینی به تنهایی و بهبود ویژگی های مکانیکی و دوام غضروف مفصلی نشده است بلکه تنها توانسته است غضروف را تاحدی احیا کند و درد را به حداقل برساند.

این مطالعه اولیه نشان می دهد که این رویکرد مبتنی بر MFAT، یک استراتژی درمانی بی خطر، موثر و مقرون به صرفه برای استئوآرتریت است و می تواند با مطالعات بیشتر به یک استراتژی بهینه و موثر تبدیل شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه