تاریخ انتشار: یکشنبه 02 دی 1397
درمان بیماران مبتلا به سرطان با عفونت کشنده ی مغزی به کمک سلول های T

  درمان بیماران مبتلا به سرطان با عفونت کشنده ی مغزی به کمک سلول های T

یک درمان موثر که با استفاده از سلول های T انجام می شود برای بررسی، وارد فاز دوم کارآزمایی بالینی شده است تا با استفاده از آن به درمان بیماران مبتلا به لکوانسفالوپاتی (PML) کمک نمود. این بیماری شیوع کمی دارد و بر اثر آن مغز جنین عفونت کرده و اغلب در بیماران مبتلا به سرطان و یا سایر بیماری ها که سیستم ایمنی را ضعیف نموده است مشاهده می گردد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای که در دانشگاه تگزاس انجام شده است علائمی را در سه بیمار مبتلا به PML نشان می دهد. با هدف قرار دادن سلول های T بوسیله ویروس های BK (ویروسی از خانواده ی پولیوما ویروس) می توان این بیماری را درمان نمود.  BKویروسی است که به ویروس JC (ویروسی از خانواده ی پولیوما ویروس) شباهت دارد و باعث ایجاد PML می گردد. نام هر دو ویروس برگرفته از نام افرادی می باشد که این ویروس ها برای اولین بار در آن ها یافت شده اند. سلول های BK و JC از نظر ژنتیکی به یکدیگر شبیه اند و پروتئین هایی که سیستم ایمنی بدن را از بین می برند در هر دو نوع ویروس یکسان می باشند. به دلیل این شباهت گمان می رود سلول های  T که ویروس های BK را از بین می برند می توانند بر روی عفونت ناشی از ویروس JC نیز تاثیرگذار باشند. تیم تحقیقاتی رویکرد جدیدی را برای تولید سلول ها T مخصوص ویروس  BKاز اهدا کننده های سالم اعمال و بانک سلول های T را تولید نموده تا از آن ها در شرایط بالینی استفاده نمایند. PML عضوی از خانواده ی پولیوما ویروس می باشد و در جمعیت انسان ها یافت می شود. این ویروس تهدید کننده ی جدی سلامت و باعث مرگ بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان های خونی همچون لوسمی و لنفوما و یا بیماران مبتلا به ایدز، مالتیپل اسکلروز، روماتوئید آرتریت، لوپوس و سایر بیماری های خودایمی شده است. PML به میلین های موجود در سلول های مغز حمله می کند. وظیفه ی میلین حفاظت از نورون می باشد. نوزادان بیشترین میزان آلودگی به این ویروس را دارند و تا به حال درمان مناسبی برای از بین بردن این ویروس یافت نشده است. بیماران آلوده شده با PML حرکاتی غیر قابل کنترل داشته، به سختی راه می روند، بینایی آن ها کاهش یافته، شخصیت آن ها تغییر کرده، توان سخن گفتن ندارند و دارای عضلات ضعیفی می باشند. کارآزمایی بالینی ای بر روی بیماران مبتلا به لوسمی میلوئیدی حاد (AML) انجام گرفته است. دانشمندان به بیمارانی که آلوده به  PML می باشند سلول های T مخصوص ویروس BK را تزریق نموده اند و آن ها را به گروه های مختلف دسته بندی نموده اند. بیمارانی که دچار عوارض ناشی از آلودگی با ویروس PML شده بودند پس از گذشت 9 ماه توان راه رفتن یافتند.

امید است با استفاده از این روش بتوان به درمان بیماران مبتلا به  PML کمک نمود. مطالعات آینده در گروه بزرگی از بیماران انجام خواهد شد و نتایج استفاده از این روش را بر روی جمعیت بیشتری از بیماران می توان بررسی نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه