تاریخ انتشار: شنبه 15 دی 1397
دستگاه کوچک و قابل ایمپلنتی که از نور برای درمان مشکلات مثانه استفاده می کند

  دستگاه کوچک و قابل ایمپلنتی که از نور برای درمان مشکلات مثانه استفاده می کند

تیمی از محققین علوم اعصاب و مهندسین، دستگاه کوچک و قابل پیوندی را تولید کرده اند که این پتانسیل را دارد که به بیمارانی که دچار مشکلات مثانه ای هستند کمک کند و نیاز آن ها به داروها و محرک های الکتریکی را مرتفع می سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این تیم تحقیقاتی در دانشگاه واشنگتن یک دستگاه نرم،‌کوچک و قابل پیوند را تولید کرده اند که می تواند بیش فعالی مثانه را تشخیص دهد و سپس از یک نور که از یکLED کوچک و به طریق زیستی تلفیق شده ساطع می شود برای کاهش تمایل به ادرار کردن استفاده کند. این دستگاه در مدل های رتی آزمایشگاهی موثر واقع شده است و ممکن است روزی به بیمارانی که دچار بی اختیاری ادرار هستند یا این که به تناوب نیاز به تخلیه ادرار پیدا می کنند کمک کند.

مثانه بیش فعال، درد، سوزش و تکرر ادرار یک مشکل شایع و استرس زا است. بیش از 30 سال است که کسانی که دچار مشکلات مثانه ای هستند با استفاده از تحریک کننده هایی که جریان الکتریکی را به اعصاب می فرستند تا مثانه را کنترل کنند،‌درمان می شوند. این تحریک کننده های ایمپلنت شده می توانند بی اختیاری و بیش فعالی مثانه را بهبود ببخشند اما ممکن است پیام رسانی اعصاب به سایر اندام ها را نیز مختل کنند. اما همان طور که گفته شد دکتر گریو و همکارانش در دانشگاه واشنگتن دستگاه کوچک و قابل پیوند جدیدی را طراحی کرده اند که می تواند این عوارض جانبی را مهار کند. این دستگاه نرم و کوچک که شبیه یک کمربند کشی دور مثانه می افتد،‌بوسیله یک روش جراحی کوچک ایمپلنت می شود. زمانی که مثانه پر و خالی می شود این کمربند نیز کشیده شده یا منقبض می شود. هم چنین محققین پروتئینی به نام اپسین را به مثانه جانوران تزریق کردند. اپسین ها بوسیله ویروس منتقل شده و به سلول های عصبی در مثانه پیوند می شوند و این سلول ها را به سیگنال های نوری حساس می کنند. این به محققین اجازه می دهد که از اپتوژنتیک برای فعال کردن این سلول ها استفاده کنند.

هنگامی که مثانه بیش از حد تخلیه می شود، یک دستگاه خارجی سیگنالی را می فرستند که میکروLED را روی دستگاه دور مثانه فعال می کند و سپس این نور به نورون های حسی مثانه می تابد. این امر موجب کاهش فعالیت نورون های حسی شده و عملکرد طبیعی مثانه را احیا می کند.

محققین بر این باورند که این استراتژی می تواند در مورد انسان ها نیز موثر باشد و قطعا دستگاهی که برای انسان استفاده می شود به مراتب از نمونه های رتی بزرگ تر است و می تواند بدون جراحی و به کمک کاتتر و وارد شدن به پیشابراه در مثانه قرار گیرد. به عقیده محققین این سیستم وایرلس و موثر می تواند مشکل بیماران مبتلا به بی اختیاری ادراری و سایر مشکلات مثانه را بهبود ببخشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه