تاریخ انتشار: شنبه 24 فروردین 1398
درمان اولین بیمار سرطانی توسط سلول‌های NK مشتق شده از سلول‌های بنیادی

  درمان اولین بیمار سرطانی توسط سلول‌های NK مشتق شده از سلول‌های بنیادی

پس از 10 سال بهبودی، سرطان Derek Ruff این بار با مرحله IV سرطان روده بزرگ بازگشت. علیرغم شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی، بیماری او پیشرفت کرد. در فوریه سال 2019، به عنوان بخشی از یک آزمایش بالینی فاز I در مرکز سرطان در سان‌دیگو آمریکا، Ruff اولین بیمار در جهان بود که برای سرطان توسط سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSC) مشتق شده‌ای با نام FT500، درمان شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان ، Dan Kaufman، استاد پزشکی و مدیر سلول‌درمانی در دانشکده پزشکی سان‌دیگو کالیفرنیا، گفت: "این یک پیشرفت برجسته در زمینه پزشکی مبتنی بر سلول‌های بنیادی و ایمونوتراپی سرطان است. این کارآزمایی بالینی نشان‌دهنده اولین استفاده از سلول‌های تولیدشده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی توسط انسان جهت درمان و مبارزه بهتر با سرطان است." وی ادامه داد: "این نقطه اوج کار 15ساله‌ی ماست. آزمایشگاه من اولین جایی بود که سلول‌های قاتل طبیعی (Natural Killer Cells) را از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی تولید کرد. با همراهی شرکت Fate Therapeutics (یک شرکت بیولوژیک بالینی)، ما توانسته‌ایم در مطالعه پیش‌بالینی نشان بدهیم که این استراتژی جدید برای تولید سلول‌های NK از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی می‌تواند سلول‌های سرطانی را در محیط کشت سلولی و مدل‌های موش از بین ببرند."

سلول‌های NK سلول‌های اختصاصی ایمنی هستند که در کشتن سلول‌های سرطانی بسیار قوی‌اند. درحالیکه سلول‌های NK را می‌توان از خون اهدا کنندگان یا بیماران جدا کرد، این سلول‌ها را از سلول‌های پرتوان القایی انسانی نیز می‌توان تولید کرد. از آنجایی‌که سلول‌های پرتوان القایی انسانی دارای دو ویژگی منحصر به فردِ خود تجدیدپذیری نامحدود و تمایز به انواع سلول‌های بدن هستند، این سلول‌های بنیادی را می‌توان به عنوان مواد اولیه برای تولید سلول‌های قاتل طبیعی در مقیاس قابل توجه و به‌روش مقرون به صرفه استفاده کرد.

این محصول، تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده را در ماه نوامبر 2018 برای ورود به آزمایشات بالینی دریافت کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه