تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 اردیبهشت 1398
ارتباط بین سلول های بنیادی مغز و روده

  ارتباط بین سلول های بنیادی مغز و روده

اندام ها و بافت های بدن داری نیچ یا ریز محیط هایی برای سلول های بنیادی هستند که بازسازی آن ها بعد از آسیب، بیماری و یا ضعیف شدن ناشی از پیری کمک می کنند. محققین دانشگاه روتگر فاکتور جدیدی را شناسایی کرده اند که برای حفظ سلول های بنیادی در مغز و روده ضروری هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه جدید محققین اهمیت ژن فاکتور رشد شبه انسولینی II یا IGF-II را در حفظ سلول های بنیادی بالغ در مغز و روده نشان داده است. این ژن حمایت کلیدی از دو مجموعه مجزا و دارای عملکرد از سلول های بنیادی موجود در روده دارد که تنظیم نامناسب خودنوزایی و تکثیر آن ها منجر به سرطان های کولورکتال می شود. نقشی که فاکتور IGF-II در سلول های بنیادی بالغ بازی می کند به میزان بسیار زیادی ناشناخته بوده است و در این مطالعه جدید در دانشگاه روتگر محققین نشان داده اند که این فاکتور در بیش از یک جمعیت از سلول های بنیادی بالغ وجود دارد. یافته های این مطالعه نشان می دهد که این فاکتور رشد برای انواع متعدد سلول های بنیادی بالغ از جمله آن هایی که برای عملکرد شناختی، حس بویایی و خودنوزایی پوشش روده کوچک ضروری هستند، حیاتی است.

در این مطالعه، محققین این ژن را از موش به صورت سریع و طی یک دوره پنج روزه یا آهسته تر به صورت دوره 15 روزه برداشتند. در روده، حذف سریع ژن منجر به از دست رفتن سریع سلول های بنیادی می شود که پوشش روده را پیوسته بازسازی می کنند و این امر منجر به از دست رفتن وزن جانور و مرگ آن ظرف مدت یک هفته می شود. حذف آهسته تر این ژن به جانور اجازه می دهد که مدت زمان بیشتری زنده بماند و همین امر موجب فراخوانی جمعیتی از سلول های بنیادی روده ای می شود که به صورت عادی غیر فعال هستند. علاوه براین، این مطالعه نشان داد که نیمی از سلول های بنیادی در دو منطقه از مغز که خانه سلول های بنیادی عصبی هستند، در اثر حذف ژن IGF-II از بین می روند که این امر موجب نقصان در یادگیری و حافظه، افزایش افسردگی و از دست رفتن حس بویایی می شود. به نظر می رسد که در صورتی که این ژن به صورت آهسته حذف شود به سایر سلول های بنیادی این فرصت را می دهد که جایگزین سلول های بنیادی از دست رفته شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه