تاریخ انتشار: شنبه 15 تیر 1398
حذف ویروس ایدز(HIV) از ژنوم موجودات زنده

  حذف ویروس ایدز(HIV) از ژنوم موجودات زنده

در یک همکاری تحقیقاتی بین محققین دانشگاه های تمپل و نبراسکا، محققین برای اولین بار DNAی HIV-1 که ویروس مسئول بیماری ایدز است را از ژنوم موجودات زنده حذف کرده اند. نتایج این مطالعه در مجله معتبر Nature Communication‌به چاپ رسیده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش  به نقل از medicalxpress، ، این اولین بار است که ویروس عامل بیماری ایدز از ژنوم یک موجود زنده حذف می‌شود و به اعتقاد محققان نتایج این تحقیقات راهگشای توسعه روش‌های درمانی مؤثر برای مقابله با آلودگی HIV خواهد بود. در روش‌های فعلی از شیوه موسوم به درمان ضد ویروسی(antiretroviral therapy) استفاده می‌شود که تکثیر ویروس را متوقف می‌کند؛ اما ویروس را به طور کامل نابود نمی‌کند.
اکنون محققان با استفاده از سیستم ویرایش ژنوم موسوم به CRISPR/Cas9  در کنار یک روش درمان درمانی موسوم به LASER ART توانستند بخش‌های بزرگی از DNAی ویروس HIV را از سلول‌های آلوده به این ویروس پاک کنند.  روش LASER ART ، مخفیگاه های ویروسی در ژنوم را هدف قرار می دهد و همانندسازی ویروس را برای مدتی طولانی در پایین ترین سطح نگه می دارد و مانع از این می شود که از داروهای ضد ویروسی به صورت گسترده استفاده شود. در این شیوه مولکول‌های داروهای ضد ویروس، درون نانوکریستال‌هایی قرار می‌گیرند و این نانوکریستال‌ها به سراغ بافت‌هایی می‌روند که ویروس HIV به صورت خفته درون آنها باقی‌مانده است، این نانوکریستال‌ها برای مدت زمانی طولانی درون بافت باقیمانده و به آرامی مولکول‌های دارو را رها می‌کنند.
در این تحقیقات موش‌های آلوده به ویروس HIV ابتدا با استفاده از شیوه LASER ART تیمار شده و سپس با استفاده از سیستم ویرایش ژن تحت درمان قرار گرفتند. این رویکرد موجب نابودی DNAی ویروس HIV در حدود یک سوم از سلول‌های آلوده موش شد.
به گفته محققان با وجود اینکه ممکن است نتایج این آزمایشات روی انسان با آنچه روی حیوانات انجام می‌شود متفاوت باشد، اکنون مسیر روشنی پیش روی آن‌ها قرار گرفته است که امکان آزمایش یک روش درمانی جدید را روی پریمات های غیر انسانی و احتمالاً آزمایشات بالینی روی انسان‌ها ظرف یک سال آینده فراهم خواهد کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه