تاریخ انتشار: شنبه 09 شهریور 1398
انگل ها به مواد شیمیایی(لیپید/مواد غذایی) موجود در روده برای جفت گیری نیاز دارند

  انگل ها به مواد شیمیایی(لیپید/مواد غذایی) موجود در روده برای جفت گیری نیاز دارند

توکسوپلاسما گوندی(Toxoplasma gondii) یک انگل میکروبی است که انسان را آلوده می سازد و تمام چرخه زندگیش را در گربه ها کامل می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، انگل توکسوپلاسما می تواند به طور غیر جنسی در پستانداران از جمله انسان زندگی کند اما تنها در گربه ها است که می تواند گامت ها یا سلول های جنسی را تولید کند و دلیل این امر تاکنون ناشناخته بود. مطالعه ای جدید نشان داده است که فاز جنسی چرخه زندگی این انگل نیازمند اسید لینولئیک(یک ماده غذایی از جنس لیپید) است که به طور منحصربفردی در سطوح بالا در روده گربه ها وجود دارد و این بدین دلیل است که گربه ها فاقد آنزیم تجزیه کننده آن هستند. یافته های دکتر برونو ماترولی و همکارانش در دانشگاه ویسکونزین مادیسون می تواند به ایجاد درمان های جدید به منظور کاهش پراکنش انگل از گربه به انسان کمک کند.

در این مطالعه ماترولی و همکارانش از ارگانوئیدهای روده ای مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) انسانی و گربه استفاده کردند و مشاهده کردند که اسید لینولئیک برای تولید مثل جنسی توکسوپلاسما ضروری است. فقدان آنزیم دلتا-6-دستوراز که تبدیل اسید لینولئیک به اسید آراشیدونیک را کاتالیز می کند در روده گربه ها موجب می شود که مقادیر زیادی از این لیپید در روده آن ها تجمع پیدا کند. زمانی که محققین اسید لینولئیک را در قالب مکمل غذایی به غذای موش ها اضافه کردند و هم چنین یک مهار کننده آنزیم دلتا-6-دستوراز را نیز استفاده کردند مشاهده کردند که توکسوپلاسما می تواند فاز جنسی چرخه زندگیش را در موش نیز کامل کند.

توکسوپلاسما یکی از بیماری های شایع ناشی از مواد غذایی در آمریکا است و شایع ترین مسیر آلودگی انسان به آن مربوط به مصرف مواد خام آلوده یا گوشت خام است. افزایش دانسته ها در مورد چرخه زندگی این انگل می تواند منجر به ایجاد راهکارهای مقابله ای یا درمانی برای مبارزه با این انگل شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه