تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 مهر 1398
پیوند مغز استخوان جان افراد را نجات می دهد اما به اهدا کننده بیشتری نیاز است

  پیوند مغز استخوان جان افراد را نجات می دهد اما به اهدا کننده بیشتری نیاز است

به طور کلی هر فرد بین 18 تا 60 سال که از سلامت مناسبی برخوردار باشد می تواند اهدا کننده مغز استخوان باشد. برای این امر باید به سیستم های ثبت ملی اهدا کننده های بالقوه پیوست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، افرادی که نیاز به پیوند مغز استخوان دارند اغلب مبتلا به اختلالات و بیماری های خونی مانند لوکمیا، لنفوما یا کم خونی آپلاستیک هستند که عملکرد مغز استخوان را تحت تاثیر قرار می دهند. پیوند مغز استخوان زمانی برای این افراد الزامی می شود که مغز استخوان آن ها نیاز به تولید سلول های خونی سالم کافی نیست یا مغز استخوان آن ها بوسیله سرطان خون مورد حمله قرار می گیرد.

اگرچه این عمل پیوند مغز استخوان نامیده می شود ، اما در واقع سلول های بنیادی خون ساز مغز استخوان هستند که به گیرنده پیوند سود می رسانند. سلولهای بنیادی مغز استخوان می توانند به موارد مختلفی تبدیل شوند: گلبولهای قرمز خون که اکسیژن را به بدن منتقل می کنند ، پلاکت هایی که به لخته شدن خون کمک می کنند یا سلول های سفید خون که به مبارزه با عفونت کمک می کنند. یک اهدا کننده ایده آل مغز استخوان باید از نظر HLA با گیرنده پیوند مطابقت داشته باشد. HLA مخفف نشانگرهای آنتی ژن لکوسیت انسانی است که بر روی سطح سلول های بدن است. سیستم ایمنی بدن از این نشانگرها برای تشخیص اینکه سلول ها در بدن متعلق به بدن هستند و کدام ها استفاده نمی کنند ، استفاده می کند. آزمایش برای شناسایی هشت مورد از این نشانگرها انجام می شود.  برای مطابقت ، هر هشت مورد از این HLA های اهدا کننده باید با موارد دریافت کننده یکسان باشند.

خواهر و برادرها معمولاً ابتدا به عنوان اهدا کننده بالقوه آزمایش می شوند. اگر هیچ خواهر و برادری با هم مطابقت نداشته باشد، تیم مراقبت به برنامه رجیستری که توسط برنامه ملی اهداکنندگان مغز ملی اداره می شود ، مراجعه می کنند. اگر به عنوان یک اهدا کننده از رجیستری انتخاب شده باشید ، یک تماس تلفنی دریافت می کنید که از شما می خواهد که بخواهید برای ارزیابی به یک مرکز پیوند مراجعه کنید. این ارزیابی شامل بررسی تاریخ پزشکی ، معاینه فیزیکی و آزمایش خون است. اگر تأیید شود که بر اساس ارزیابی ، اهدا کنید ، پیوند به جلو می رود.  در بیشتر موارد سلول های بنیادی برای پیوند از خون جمع می شوند. برای این روش، ابتدا تزریق دارویی مغز استخوان را تحریک می کند تا منبع زیادی از سلول های بنیادی اضافی را تولید کند.  چند روز بعد ، سلول های بنیادی از خون شما جمع می شوند. خون از یکی از بازوها خارج شده و از طریق دستگاهی که سلول های بنیادی را از هم جدا می کند ، گردش می کند. پس از آن ، خون از طریق بازوی دیگر به بدن باز می گردد. یک روش کمتر متداول این است که سلول های بنیادی مستقیماً از مغز استخوان جمع آوری شوند. این فرایند پیچیده تر است زیرا در اتاق عمل انجام می شود و نیاز به یک دوره بستری شدن کوتاه مدت دارد.  به اهداکننده بیهوشی عمومی داده می شود و سوزن ها از طریق پوست ، درون استخوان وارد می شوند تا مغز به بیرون کشیده شود. این عمل معمولاً یک تا دو ساعت طول می کشد و بیشتر اهدا کنندگان در همان روز به خانه می روند. بهبودی کامل حدود دو تا سه روز طول می کشد. تبدیل شدن به یک اهدا کننده مغز استخوان یک عمل سخاوتمندانه است.  هم اکنون سالانه حدود 5،000 پیوند مغز استخوان در ایالات متحده انجام می شود. با این حال تعداد افراد اهدا کننده بسیار کمتر از افرادی نیازمند به پیوند است. هرچه افراد بیشتری به عنوان اهدا کننده بالقوه مغز استخوان ثبت نام کنند ، شانس یافتن یک اهدا کننده مناسب برای همه افراد نیازمند بیشتر است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه