تاریخ انتشار: دوشنبه 23 تیر 1399
کارآزمایی های بالینی اولیه از واکسن مبتنی بر سلول توموری برای لنفوم سلول منتل(MCL) حمایت می کند

  کارآزمایی های بالینی اولیه از واکسن مبتنی بر سلول توموری برای لنفوم سلول منتل(MCL) حمایت می کند

یک کارآزمایی بالینی فاز I/II بوسیله محققین دانشگاه استنفورد نشان می دهد که یک واکسن تهیه شده از سلول های توموری خود بیمار ممکن است مانع از عود مجدد سرطان لاعلاج لنفومای سلول منتل(MCL) بعد از درمان شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نتایج این مطالعه که در مجله Journal of Experimental Medicine (JEM) به چاپ رسیده است نشان داده است که واکسن ها راهی بی خطر و موثر برای القای سیستم ایمنی بدن برای حمله به هر نوع سلول توموری است که موجب عود مجدد بیماری می شود.

لنفوم سلول منتل، شکلی تهاجمی از لنفوم غیر هاجکین است که به موجب آن سلول های سفید خونی موسوم به سلول های B سرطانی می شوند و تومورهایی را در گره های لنفی و سایر نقاط بدن شکل می دهند. این بیماری معمولا بوسیله شیمی درمانی و ایمنی درمانی به عنوان درمان اولیه و در ادامه پیوند سلول های بنیادی خون ساز درمان می شود، اما معمولا سرطان مجددا عود می کند و میانگین بقا برای افراد مبتلا به این نوع سرطان 5 تا 7 سال است.

در این پژوهش رونالد لویی و همکارانش در دانشگاه استنفورد واکسن مبتنی بر سلول توموری را ارائه کرده اند که مانع از عود مجدد سرطان در موش شده است. در این رویکرد درمانی، سلول های توموری جداسازی شده از موش با اولیگونوکلئوتیدهای CpG  بارگیری شدند که قطعات کوتاه از DNA هستند که DNA باکتریایی را تقلید می کنند و می توانند پاسخ ایمنی را علیه سلول های توموری که مجددا به موش تزریق شده بودند تحریک کنند. با توجه به این نتیجه پیش بالینی، آن ها فاز I/II یک کارآزمایی بالینی(NCT00490529) را برای ارزیابی پتانسیل درمانی یک رویکرد واکسیناسیون مشابه  به عنوان یک مکمل برای پیوند سلول های بنیادی برای بیماران مبتلا به لنفوم سلول منتل طراحی کردند. در این کارآزمایی 47 بیماری که با استفاده از ایمنی درمانی و شیمی درمانی استاندارد بهبود یافته بودند، با سلول های توموری خودشان که با CpG بارگیری شده بودند نیز واکسینه شدند. نتایج حاکی از این بود که این رژیم واکسیناسیون بی خطر بود و هیچ عارضه جانبی را برای بیماران ایجاد نکرد. بعد از یک سال، 89 درصد بیماران کماکان علایمی از بیماری را نشان ندادند و این بدین معنی بود که در خون آن ها تعداد سلول های توموری بسیار اندک بود. به عقیده محققین این واکسیناسیون با سلول های توموری بارگیری شده با CpG، موجب آماده نگه داشتن سلول های ایمنی خود فرد یا سلول های ایمنی مشتق از سلول های بنیادی پیوندی برای مقابله با سرطان می شود و در نتیجه عود مجدد بیماری صورت نمی گیرد یا به تاخیر می افتد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه