تاریخ انتشار: یکشنبه 12 آبان 1392
دیابت و تیروئید خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند

  دیابت و تیروئید خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند

یک متخصص در زمینه غربال گری پوکی استخوان گفت: برخی داروها و بیماری ها مانند دیابت، پر کاری تیروئید و همچنین یائسگی باعث افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شوند.
امتیاز: Article Rating
دکتر محمد پژوهی، متخصص داخلی، فوق تخصص غدد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با بنیان در مورد بیماری پوکی استخوان گفت:پوکی استخوان یا استئوپروز به کاهش توده استخوانی گفته می شود که این حالت باعث شکستگی استخوان می شود.
وی افزود: به دلیل افزایش بار سنگینی که  پوکی استخوان در اجتماع دارد، هزینه های حاصل از آن و ناتوانی افراد بعد از ابتلا به پوکی استخوان، باید افراد را قبل از اینکه دچار شکستگی شوند غربالگری و شناسایی کنیم و عوامل خطر را از آن ها دور کنیم.
دکتر پژوهی با تاکید بر اینکه برخی از بیماری ها و داروها خطر احتمال به پوکی استخوان و شکستگی آن را افزایش می دهند ادامه داد: برخی از بیماری ها مانند دیابت نوع اول، به دلیل لاغری افراد مبتلا به این نوع از دیابت، پرکاری تیروئید و یائسگی در خانم ها و همچنین مصرف برخی از دارو ها خطر احتمال به پوکی استخوان را افزایش می دهند.
چه عواملی سبب پوکی استخوان می شوند؟
دکتر پژوهی در مورد عواملی که سبب ابتلا به پوکی استخوان می شوند گفت:البته در بروز پوکی استخوان دو نوع عامل وجود دارد: اول عواملی که قابل کنترل و پیشگیری نیستند:برای مثال جنسیت که پوکی استخوان و شکستگی ناشی از آن در زنان تقریبا 4 برابر مردان است.سن عامل دیگری است ، با افزایش سن احتمال بروز پوکی استخوان بیشتر می شود.یائسگی، سابقه خانوادگی، نژاد، نوع استخوان بندی، استخوان بندی ظریف و قد کوتاه فرد را مستعد پوکی استخوان می کندو همان طور که ذکر شد ابتلا به برخی بیماری ها از عوامل غیر قابل کنترل هستند.
وی ادامه داد ، مورد دیگر عواملی هستند که قابل کنترل و پیشگیری می باشند:مانند وزن که نباید بیش از حد بالا یا پایین باشد.تحرک به اندازه کافی، دخانیات و استفاده طولانی از برخی بیماری ها مانند کورتن از عوامل قابل کنترل هستند.
دیابت و پوکی استخوان
این فوق تخصص غدد در مورد افراد مبتلا به دیابت گفت: در بین افرادی مبتلا به دیابت، آن ها که مبتلا به دیابت نوع اول هستند بیشتر در معرض پوکی و شکستگی استخوان قرار دارند.زیرا این افراد دچار لاغری بیش از حد هستند و لاغری بیش از حد خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.
وی در مورد سنجش تراکم استخوان در افراد مبتلا به دیابت توضیح داد:در سنین پایین آزمایش تراکم استخوان توصیه نمی شود.اما در سنین بالای 50 سال فرد ملزم است هر 2 یا 3 سال یکبار آزمایش تراکم استخوان را انجام دهد.
نقش ویتامین د، امگا 3 و آهن در جلوگیری از پوکی استخوان
دکتر پژوهی در مورد اهمیت ویتامین د و کمبود آن در مردم کشور گفت: متاسفانه 82% مردم دچار نوعی از کمبود ویتامین د هستند.ویتامین د برای جذب کلسیم در بدن ضروری است.در غیاب مقدار کافی ویتامین د بدن قادر به جذب کلسیم نیست و کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان ها می گیرد.ویتامین د از دو طریق به دست می آید:
اول تابش نور مستقیم آفتاب،  ودوم رژیم غذایی.
وی افزود:امگا 3 و آهن هم در جلوگیری از پوکی استخوان نقش دارند اما اهمیت آن ها به اندازه ویتامین د نیست.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه