تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 آذر 1392
دارویی تازه برای تومور مغزی

  دارویی تازه برای تومور مغزی

محققان می گویندغیرفعال کردن ماکروفاژهای مرتبط با تومور، رشد glioblastoma را در موش ها کاهش داده و طول عمر آن ها را افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یک داروی آزمایشی که ماکروفاژها ی اطراف  سلول های توموری نوعی سرطان مغز به نام glioblastoma multiforme  را مورد هدف قرار می دهد،  رشد سرطان را کاهش داده و طول عمر موش های آزمایشگاهی را افزایش می دهد. سرعت apoptosis یا مرگ برنامه ریزی شده سلولی در موش های درمان شده با این دارو بیشتر شده است. این دارو گیرنده ای موسوم به colony-stimulating factor-1 (CSF-1R) بلوکه می کند. این گیرنده برای تمایز و بقای ماکروفاژهای مرتبط با تومور و میکروگلیا (TAM)  ها که اولین سلول های سیستم دفاعی بدن در مغز می باشند، ضروری است. محیط  اطراف  تومورهای مغزی دربر گیرنده ماکروفاژهای بسیاری است که دارای این گیرنده هستند.

glioblastoma multiforme یا GBM رایج ترین و کشنده ترین تومور مغزی اولیه در بزرگسالان است .  بیماران 14 ماه بعد از تشخیص می میرند و اغلب درمان هایی نظیرجراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی که سلول های glioma را مورد هدف قرار می دهند با شکست مواجه می شوند. محققان در پی یافتن یک استراتژی جایگزین برای هدف قرار دادن سلول های غیر سرطانی اطراف تومور به مطالعه ماکروفاژها پرداخته اند. آن ها در موش ها از یک مهار کننده گیرنده CSF-1 برای هدف قراردادن TAM ها استفاده کرده اند. نتایج نشان داده است که موش های درمان شده در مقایسه با موش های درمان نشده چند ماه بیشتر زنده مانده اند. با بلوکه شدن TAM ها توسط CSF-1 میزان apoptosis بالا می رود.  گرچه دارو فاکتور رشد این TAM ها  را بلوکه می کند اما تعداد آن ها در موش های درمان شده کاهش نمی یابند. آن ها با پاسخ به فاکتورهای رشد ترشح شده ازglioma ها شامل GM-CSF و IFN-γزنده می مانند. پژوهشگران دریافته اند که سلول های توموری که از طریق جراحی از بیماران جدا می شوند بعد ازپیوند به موش ها، به این دارو پاسخ می دهند. glioma دارای چهار زیرگروه ژنتیکی  است شامل proneural، neural classical  و mesenchymalو آزمایشات مذکور در موش های proneural انجام شده است. محققان عقیده دارند  به کارگیری مهارکنندگان گیرنده  CSF-1 در ترکیب با پرتودرمانی می تواند درمان موثری برای مبتلایان به glioma باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه