تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 فروردین 1391
افزایش سلول های عصبی در هیپوتالاموس موش های با رژیم غذایی چرب

  افزایش سلول های عصبی در هیپوتالاموس موش های با رژیم غذایی چرب

افزایش سلول های عصبی در بخشی از هیپوتالاموس به نام median eminence که در خارج از سد خونی-مغزی است٬ رخ می دهد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بررسی ها ومطالعات  نشان داده است که موش های تغذیه شده با یک رژیم غذایی چرب تمایل بسیار بالایی به افزایش تعداد سلول های عصبی هیپوتالاموس، منطقه ای از مغز که در ارتباط با مرکز تنظیم و مصرف انرژی در بدن است دارند.
این تیم، در مقاله خود در نشریه  Nature Neuroscience به این نکته اشاره داشتند که افزایش سلول های عصبی در بخشی از هیپوتالاموس به نام median eminence که در خارج از سد خونی-مغزی است٬ رخ می دهد.
بررسی ومطالعات این گروه بر روی مدل موشی نشان داد که افزایش میزان چربی غذای موش از 35%به 60% یک افزایش 1 تا 5 درصدی در سلول های عصبی موجود در ناحیه  median eminence هیپوتالاموس را به دنبال خواهد داشت.
محققان در مرحله بعد مانع ایجاد سلول های مغزی جدید در ناحیه median eminence هیپوتالاموس شدند در حالی که موش ها یک  رژیم غذایی پر چرب را دارا  بودند.نکته شگفت آور، در این مرحله  کند شدن روند افزایش وزن موش ها و افزایش میزان انرژی تولیدی بود. خبر خوب در این زمینه این بود که با توجه به قرار گرفتن ناحیه  median eminence در خارج از ناحیه خونی-مغزی٬ دست یابی به روش درمانی  جدید وموثر درکاهش وزن در مدل انسانی امکانپذیرخواهد بود.
محققان با اشاره به این نکته که در حال حاضر هنوز مدرکی دقیقی درمورد ارتباط بین   افزایش نورون ها در ناحیه هیپوتالاموس و تغذیه پرچرب ارایه نشده است تاکید کردند اما با این حال ممکن است عامل مهم در این مسیر تشخیص  یکسری عوامل  شیمیایی در خون و ارایه  پاسخ از طریق  ارسال سیگنال هایی به هیپوتالاموس وکاهش فعالیت این بخش باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه