تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 شهریور 1393
جدیدترین ابزار دقیق پزشکی: ارگانوئیدهای سرطان پروستات

  جدیدترین ابزار دقیق پزشکی: ارگانوئیدهای سرطان پروستات

محققین مرکز سرطان Kettering برای اولین بار نشان داده اند که ارگانوئیدهای مشتق از تومورهای سرطان پروستات انسانی می توانند در ازمایشگاه رشد کنند و به این ترتیب ابزار جدید جالبی را برای تست کردن داروهای سرطانی و ایجاد درمان های سرطانی شخصی در اختیار پژوهشگران قرار می دهند.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily،  این محققین با موفقیت شش ارگانوئید سرطان پروستات از بیوپسی های بیمارانی با سرطان پروستات متاستازیک و هفت ارگانوئید از سلول های توموری در حال گردش  بیماران را رشد دادند. ارگانوئیدها ساختارهای سه بعدی متشکل از سلول ها هستند که با یکدیگر جمع می شوند و از نظر فضایی شبیه یک اندام می شوند.

توالی یابی نمونه های متاستازیک و ارگانوئیدهای منطبق با آن ها نشان داد که هر ارگانوئید ازنظر ژنتیکی مشابه سرطان بیماری است که از ان منشا گرفته اند.

شناسایی بیومارکرهایی که نشان می دهند ایا یک دارو کار می کند یا چرا عملکرد یک دارو متوقف می شود برای درمان دقیق سرطان بسیار مهم است. اما ظرفیت تست کردن همه این داروها محدود است به ویژه در مورد سرطان پروستات که رده های سلولی سرطانی محدودی نیز در اختیار است. با استفاده از هفت  ارگانوئید سرطان پروستات مذکور، محققین توانستند تعداد لاین های سلولی سرطان پروستات موجود را دو برابر کنند. این محققین می گویند در حال حاضر منبعی جدید در اختیار ماست که کل تنوع مولکولی سرطان پروستات را نشان می دهد.

استفاده از ارگانوئیدها برای مطالعه سرطان نسبتا جدید است اما استفاده از آن به شدت رو به افزایش است.  در سال 2009، محققین نشان دادند که می توان از سلول های بنیادی روده ایجاد ارگانوئید نمود. اما در این مطالعه دکتر Clever و همکاران برای اولین بار نشان دادند که ارگانوئیدها می توانند از نمونه های سرطان پروستات ایجاد شوند.

از این ارگانوئیدها می توان برای تست کردن چندین دارو به طور همزمان استفاده کرد. در آینده، این امکان وجود دارد که بتوان دارو را قبل از این که در مورد فرد به کار ببرند، روی ارگانوئیدهای کشت داده شده از فرد تست کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه