تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 شهریور 1393
نقش حیاتی پروتئین Nanog و بتا-کتنین در بازبرنامه ریزی سلولی

  نقش حیاتی پروتئین Nanog و بتا-کتنین در بازبرنامه ریزی سلولی

پروتئین Nanog به عنوان یک فاکتور رونویسی برای حفظ پرتوانی سلول های بنیادی کلیدی است. محققین در مطالعه ای به بررسی نقش این پروتئین پرداخته اند و مکانیسمی که به موجب آن این پروتئین عمل می کند را آشکار ساخته اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این محققین کشف کردند که Nanog عوامل دیگری را نیز درگیر می کند و این عوامل قادر خواهند بود که نقش پویایی در این میان داشته باشند. هم چنین، این محققین با مطالعه پروتئین دیگری که در بازبرنامه ریزی سلول دخیل است(بتا-کتنین)، موفق شده اند اطلاعات خود را درمورد عملکرد Nanog بهبود ببخشند.

سلول های بنیادی دارای دو ویژگی بارز هستند: خودنوزایی و پرتوانی. این دو ویژگی به سلول های بنیادی این امکان را می دهد که تمایز یابند یا در مرحله پرتوانی باقی بمانند. مطالعات زیادی صورت گرفته است که سعی در معکوس کردن فرایند تمایز و به دنبال آن بازبرنامه ریزی سلول ها به مرحله پرتوانی داشته اند. شناخت همه عواملی که در این فرایند دخیل هستند اهمیت حیاتی برای درک چگونگی عملکرد سلول های بنیادی و بهبود طب ترمیمی دارد. مطالعه این فرایند به محققین اجازه داد که کشف کنند که نه تنها Nanog نقشی کلیدی در بازبرنامه ریزی سلولی دارد بلکه دینامیک برخی پروتئین های دیگر به نام بتا-کتنین نیز در این میان دخیل است. ما می دانیم که بتا-کتنین نیز مانند Nanog درون سلول به طور مداوم نوسان دارد و تنها در زمان بازبرنامه ریزی سلولی فعال نیست.

برای درک و تعریف پارامترها برای فعالیت این دو پروتئین، محققین مدل ریاضی را ارائه داده اند که می تواند این دینامیک را توجیه کند. این مدل می تواند برای درک رفتار این پروتئین ها در سلول در تمام مدت و در وضعیت های مختلف مفید باشد. مطالعات بیشتر می تواند امیدها را برای بهبود پزشکی حفظ کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه