تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 آذر 1399
کوتاه شدن تلومرها از فرد در برابر سرطان حفاظت می کند

  کوتاه شدن تلومرها از فرد در برابر سرطان حفاظت می کند

با گذشت زمان طول تلومرهای در رأس کروموزوم ها کوتاه تر می شود. این فرایند همیشه به عنوان یکی از عوارض ناخواسته پیری در نظر گرفته می شده است اما مطالعه ای جدید استثنایی برای این امر قائل است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تلومرها از مواد ژنتیکی حفاظت می کنند. DNA در تلومرها با تقسیم سلولی کوتاه تر می شوند و زمانی که تلومر به طور کامل از بین رفت تقسیم سلولی متوقف می شود.

پژوهشی جدید برای اولین بار شواهدی را ارائه کرده است که کوتاه شدن تلومرها می تواند به مهار سرطان در انسان کمک کند که احتمالا به دلیل قدرت آن در متوقف کردن تقسیم سلولی باشد. نتایج این مطالعه که در مجله eLife به چاپ رسیده است از طریق آنالیز جهش ها در خانواده های با تاریخچه سرطانی کم سابقه بدست آمده است و می تواند جوابی برای سوالی باشد که چندین دهه در مورد ارتباط بین تلومرها و سرطان ها وجود دارد.

در سلول های بنیادی (از جمله سلول های بنیادی زایا)، تلومرها از طریق آنزیم تلومراز حفظ می شوند. این آنزیم  DNA تلومریک را به انتهای کروموزوم ها اضافه می کند. تلومرازها در سلول های طبیعی انسانی وجود ندارند، با این حال، گاهی این تلومرها دچار مشکل می شوند. برنامه کوتاه شدن تلومر تعداد تقسیم سلول های طبیعی انسانی را به حدود 50 بار محدود می کند. محققین مجموعه ای از پروتئین ها را شناسایی کرده اند که در سلول های انسانی کشت شده می توانند طول تلومر را محدود کنند. از جمله این پروتئین ها می توان به TIN2 اشاره کرد که زمانی که مهار می شود، تلومراز به صورت  افسار گسیخته فعالیت کرده و موجب طویل شدن بیش از حد تلومرها می شود. این امر سلول ها را مستعد سرطانی شدن می سازد. به عقیده محققین جهش در TIN2 با افزایش شانس بروز سرطان در فرد همراه است زیرا منجر به تولید فردی با تلومرهای طویل می شود که سلول را مستعد تقسیم سرطان گونه می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه