تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 فروردین 1395
امیدوارکننده بودن تحقیقات سلول های بنیادی بالغ

  امیدوارکننده بودن تحقیقات سلول های بنیادی بالغ

تیم بزرگی از محققین FDA به مطالعه سلول های بنیادی مزانشیمی بالغ(AMSCs) پرداخته اند. این سلول ها می توانند برای ترمیم، جایگزینی، احیا و یا بازسازی سلولی در بدن و برای برخی از اندام ها مانند استخوان و قلب استفاده شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، هفت آزمایشگاه در مرکز FDA و برای پژوهش و ارزیابی های زیستی، کنسرسیومی را  تشکیل داده اند تا فاصله های موجود در تحقیقات مربوط به عملکرد سلول های بنیادی مزانشیمی بالغ را برطرف کنند. در حال حاضر دو نوع پایه از سلول های بنیادی وجود دارد که در طب بازساختی مورد استفاده قرار می گیرند: این سلول ها شامل سلول های بنیادی پرتوان و سلول های بنیادی چند توان است. زمانی که این سلول ها تقسیم می شوند، سلول های جدید یا سلول های بنیادی هستند و یا این که به سمت تمایز رفته اند.  کنسرسیوم سلول های بنیادی مزانشیمی FDA، به مطالعه سلول های بنیادی مشتق از جنین نمی پردازد و به دنبال نوع خاصی از سلول های بنیادی چند توان بالغ به نام سلول های بنیادی مزانشیمی است که به وفور در مطالعات بالینی مورد استفاده قرار می گیرند.
این گروه در حال حاضر به مطالعه هشت رده سلولی منحصربفرد پرداخته است که هر کدام از منابع تجاری بدست آمده اند و مربوط به اهدا کننده های بالغ مجزایی هستند( مردان و زنان بین 22 تا 47 سالی که سلول های بنیادی مغز استخوان شان را اهدا کرده اند).

چرا FDA به مطالعه این سلول ها می پردازد؟

علاوه براین که این سلول های بنیادی مزانشیمی می توانند به انواع سلول های مختلف تمایز یابند، این سلول ها پاسخ ایمنی محدودی را ایجاد می کنند. بنابراین، آن ها می توانند از یک اهداکننده انسانی جداسازی شده و با کمترین احتمال رد پیوند به گیرنده دیگری پیوند شوند. اما رشد سلول های بنیادی و اطمینان از بی خطر بودن و موثر بودن این سلول ها مورد بحث است و این امر یکی از دلایلی است که مطالعات بالینی مبتنی بر این سلول های بنیادی هنوز منجر به محصولی تجاری نشده است. چالش اصلی این است که این سلول ها پیچیده تر از سایر محصولاتی هستند که FDA مورد تایید قرار داده تست و توانایی پاسخ به محیط شان را دارند. جداسازی این سلول ها از بدن، تکثیر و تخلیص این سلول ها می تواند بیولوژی آن ها را تغییر دهد و در نتیجه برگرداندن آن ها تحت عنوان سلول درمانی ممکن است منجر به نتایج ناخواسته دیگری شود. برای مثال، تکثیر این سلول ها در مقایر زیاد در خارج از محیط طبیعی آن ها می تواند موجب غیر موثر شدن آن ها یا ایجاد ویژگی های زیان آوری مانند تولید تومور، واکنش های ایمنی شدید و رشد بافت های ناخواسته شود. بنابراین FDA سعی در ایجاد روش هایی دارد که پیش بینی کند که این سلول های بنیادی جداسازی و تکثیر شده در بیماران رفتار خواهند کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه