تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 اسفند 1395
احیای شنوایی در موش های ناشنوا با استفاده از ژن درمانی

  احیای شنوایی در موش های ناشنوا با استفاده از ژن درمانی

در تابستان 2015، تیمی از محققین بیمارستان کودکان بوستون و دانشکده پزشکی هاروارد گزارش داده اند که توانسته اند با استفاده از ژن درمانی، شنوایی را به میزان اندکی در موشی که با مهندسی ژنتیک ناشنوا شده بود، احیا کنند. اما اینک آن ها در مطالعه ای جدید نشان داده اند که با استفاده از ژن درمانی شنوایی را در این موش ها به میزان بیشتری(کمتر از 25 دسی بل که معادل شنیدن پچ پچ است) احیا کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، در حالی که در مطالعه گذشته محققین وکتوری را طراحی کرده بودند که قادر به نفوذ به سلول های مویی داخلی بخش حلزونی بود، این مطالعه جدید نشان داده است که وکتور سنتتیک جدیدی به نام Anc80 می تواند بصورت مطمئن وارد سلول های مویی خارجی بخش حلزونی شود. آن ها نشان داده اند که وکتور Anc80 به طور قابل توجهی به خوبی عمل کرده و سلول های مویی گوش داخلی را تحت تاثیر قرار می دهند(ترانسفکشن). پیش از این بیش از 100 ژن شناسایی شده اند که در ناشنوایی انسان نقش دارند و محققین براین باورند که می توان با استفاده از این تکنولوژی و این وکتورها برای بیمارانی که دچار مشکل مربوط به این ژن ها هستند استفاده کرد.

در این مطالعه، دکتر Geleoc‌و همکارانش از Anc80 برای انتقال یک ژن تصحیح شده خاص در مدل موشی سندرم یوشر استفاده کردند. سندرم یوشر یک بیماری ژنتیکی است که بینایی، شنوایی و تعادل را تحت تاثیر قرار می دهد. آن ها نشان دادند که این استراتژی در مورد این موش ها موثر واقع شد و سلول های مویی خارجی که صدا را تقویت می کنند و به سلول های مویی داخلی می رسانند، عملکردشان احیا شد. به نظر می رسد که این سیستم به خوبی عمل می کند و شنوایی و عملکرد وستیبولار(دهلیزی) را در سطحی که پیش از این میسر نشده بود، احیا می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه