تاریخ انتشار: دوشنبه 02 بهمن 1396
تکنولوژی های پیشرفته MRI نیاز به بیوپسی را از بین می برند

  تکنولوژی های پیشرفته MRI نیاز به بیوپسی را از بین می برند

تومورهای شایع کلیوی بسیار کوچک هستند(کمتر از 1.5‌اینچ). این تومورها معمولی در سی تی اسکن هایی که دلایل مختلف انجام می گیرند به شکل تصادفی تشخیص داده می شوند. اما سوال هایی که وجود دارد این است: آیا این تومورها بدخیم هستند و باید بوسیله جراحی برداشته شوند یا این که خوش خیم بوده و می توان آن ها را به حال خود گذاشت.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پاسخ به این سوال ها معمولا از طریق بیوپسی داده می شود. با برداشتن نمونه از تومورها، پزشکان قادر به تعیین خوش خیم یا بدخیم بودن تومور خواهند بود. اما بیوپسی خود یک رویکرد تهاجمی محسوب می شود و بدون خطر نیست.

محققین در مرکز سرطان سیمونز یک تکنولوژی تصویر برداری رزونانس مغناطیسی(MRI) را طراحی کرده اند که می تواند اطلاعاتی را در مورد طبیعی بودن یا تهاجمی بودن سرطان بدون برداشتن بیوپسی ارائه دهد. این روش جدید شامل پروتکل های چند پارامتری MRI موسوم به mpMRI است که به پزشکان در مورد خوش خیم بودن یا بدخیم بودن تومور اطمینان خاطر لازم را می دهد. این پروتکل ها با پزشکان اجازه ارزیابی شیمیایی تومور بدون بیوپسی را می دهد. با استفاده از mpMRI، چندین نوع تصویر از توده کلیوی گرفته می شود که هر کدام می توانند اطلاعاتی را در مورد بافت ارائه دهند. این تصاویر بوسیله یک الگوریتم تشخیصی و بر مبنای وجود توده کلیوی در تصاویر MRI آنالیز می شود. علاوه براین، این تصاویر نشان می دهند که در بافت توموری چربی نیز وجود دارد یا خیر. بر مبنای این الگوریتم، پزشکان می توانند کارسینومای سلولی کلیوی که شایع ترین و تهاجمی ترین شکل از سرطان کلیه است را با 80 درصد اطمینان تشخیص دهند. به عقیده این محققین با استفاده از mpMRI، شانس شناسایی این سرطان های کلیوی چهار تا پنج برابر خواهد بود و تعداد بیوپسی ها را کاهش می دهد. بیوپسی هایی که انجام آن ها خالی از درد و ناراحتی نیست.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه