تاریخ انتشار: دوشنبه 21 بهمن 1392
محققین سلول های پوستی را به سلول های پانکراسی تولید کننده انسولین بازبرنامه ریزی کرده اند

  محققین سلول های پوستی را به سلول های پانکراسی تولید کننده انسولین بازبرنامه ریزی کرده اند

محققین انستیتو گلدستون تکنیک جدیدی را در مدل های حیوانی طراحی کرده اند که می تواند سلول های تخریب شده بدلیل بیماری را مجددا جایگزین کند.و این می تواند گامی مهم برای راحت کردن بیماران از تزریق های متعدد در سراسر عمر باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مدت های زیادی است که تلاش محققین برای درمان دیابت نوع1 بی نتیجه مانده است و این به دلیل عدم آگاهی آن ها از کاری که می خواهند انجام دهند نیست  بلکه بدلیل عدم وجود ابزارهای لازم است .دیابت نوع1 بدلیل تخریب سلول های بتای تولید کننده انسولین اتفاق می افتد. بدون انسولین، اندام های بدن قادر جذب قند خون نیستند. یک راه حل ممکن می تواند جایگزین کردن سلول های بتای از دست رفته باشد اما این سلول ها به سختی ایجاد می شوند و بنابراین محققین به دنبال تکنولوژی سلول های بنیادی به عنوان یک جایگزین هستند.

توانایی طب ترمیمی این است که می تواند یک منبع نامحدود کارا از سلول های بتای تولید کننده انسولین ایجاد کند که می تواند به بیماران پیوند شود.

این محققین سلول های فیبروبلاستی پوستی را  از موش های آزمایشگاهی جمع آوری کردند. سپس، این فیبروبلاست ها را با کوکتیلی از مولکول ها و فاکتورهای باز برنامه ریزی کننده تیمار کردند و آن ها را به سلول های شبه اندودرمی تبدیل کردند. مجددا با استفاده از کوکتیلی شیمیایی، آن ها این سلول های شبه اندودرمی را به سلول هایی تبدیل کردند که سلول های شبه پانکراسی اولیه را تقلید می کردند.

مطالعات نشان داد که  این سلول ها در شرایط آزمایشگاهی در پاسخ به سیگنال های دریافتی می توانند انسولین ترشح کنند. سپس ان ها این سلول ها را به مدل های حیوانی پیوند کردند که مبتلا به هایپرگلایسمی بودند. نتایج بسیار جالب بود و یک هفته بعد از پیوند این سلول ها، سطح گلوکز در این جانوران شروع به پایین آمدن کرد. و زمانی که این سلول های پیوند شده را برداشتند مشاهده کردند که سطح گلوکز بلافاصله بالا رفت.

مساله جالب تر این بود که زمانی که محققین هشت هفته بعد از پیوند موش ها را تست کردند تغییرات بسیار شدید بود و این سلول های شبه پانکراسی به سلول های کاملا کارای بتای تولید کننده انسولین تبدیل شده بودند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه