تاریخ انتشار: یکشنبه 08 تیر 1393
روش های پیوند با پایه سلول های بنیادی، ریکاوری بعد از سکته مغزی را بهبود می بخشد

  روش های پیوند با پایه سلول های بنیادی، ریکاوری بعد از سکته مغزی را بهبود می بخشد

پیوند هم زمان سلول های پیش ساز عصبی و عروقی می تواند آسیب های مغزی ناشی از سکته را کاهش دهد و ریکاوری رفتاری را در جوندگان بهبود ببخشد
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در کشورهای توسعه یافته سکته یکی از دلایل اصلی مرگ و ناتوانی ها است و در نتیجه همواره احتیاج به درمان های بالینی موثر است. مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته است نشان می دهد که پیوند هم زمان سلول های پیش ساز عصبی و عروقی می تواند آسیب های مغزی ناشی از سکته را کاهش دهد و ریکاوری رفتاری را در جوندگان بهبود ببخشد. روش های بر پایه سلول های بنیادی می تواند استراتژی های امیدوار کننده ای را برای درمان سکته در انسان ارائه دهد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که پیوند همزمان و همراه با هم این سلول های بنیادی نه تنها سلول های از دست رفته را جایگزین می کند بلکه مانع از مرگ بیشتر در سلول های مغز آسیب دیده به دنبال سکته ایسکمی می شود. از طرف دیگر با تکوین تکنولوژی سلول های بنیادی جنینی انسانی و سلول های بنیادی پرتوان القا شده، محققین امیدوار هستند که بتوانند از این مطالعه استفاده بالینی بهتری داشته باشند.

شایع ترین نوع سکته مغزی، سکته ایسکمی است که به دلیل ایجاد لخته خونی در عروق اتفاق می افتد. در حال حاضر از دارویی به نام فعال کننده پلاسمینوژن بافتی برای تجزیه لخته های خونی در مغز استفاده می شود. اما استفاده از این داروها هم باید به محض شروع عوارض ناشی از سکته استفاده شود و درمان موثر دیگری وجود ندارد. پیوند سلول های بنیادی می تواند راهی موثر در این زمینه باشد. اما استفاده از سلول های پیش ساز عروقی یا عصبی به تنهایی به اندازه کافی موثر نیست.

در مطالعه ای جدید محققین چینی ایجاد مدل های جانوری برای سکته مغزی کردند و به طور همزمان سلول های پیش ساز عصبی و عروقی را 24 ساعت بعد از سکته به مغز آسیب دیده رت تزریق کردند. این سلول های پیش ساز پیوند شده می توانند به انواع سلول های مغزی و عروقی تبدیل شوند. سلول های عروقی حاصل به ریزعروق ها تبدیل می شوند، در حالی که سلول ها عصبی پیوند شده تولید مولکول هایی را می کنند که رشد نورون ها و عروق را تحریک می کنند. این دو نوع سلول پیش ساز تقریبا همه سلول های مغز مانند سلول های اندوتلیالی، پری سیت ها و سلول های عضلانی صاف، نورون ها و استروسیت ها را تولید می کنند که به احیا  واحد های عصبی عروقی مغز کمک می کند و موجب جایگزینی بهتر بخش ها یا سلول های از دست رفته می شود.

این یافته ها پیشنهاد می کندکه پیوند همزمان و همگام این دو نوع سلول می تواند موجب درمان هر چه بهتر سکته ایسکمی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه