تاریخ انتشار: دوشنبه 16 مرداد 1391
سلول های سفید خون واسطه مقاومت به انسولین

محققان دانشگاه کالیفرنیا ، دانشکده پزشکی سن دیه گو می گویند : نوتروفیل ها که نوع فراوانی از سلول های سفید خون هستند و به طور معمول وظیفه حمله به باکتری ها و دیگر مهاجمان خارجی را به عهده دارند، نقش غیر منتظره ای را نیز به عنوان واسطه مقاومت به انسولین – از ویژگی های اصلی دیابت نوع 2، که 26 میلیون آمریکایی را مبتلا کرده است- بر عهده دارند.

به گزارش بنیان به نقل از Medical research  ، محققان دانشگاه کالیفرنیا ، دانشکده پزشکی سن دیه گو می گویند : نوتروفیل ها که  نوع فراوانی از سلول های سفید خون هستند و به طور معمول وظیفه حمله به باکتری ها و دیگر مهاجمان خارجی را به عهده دارند، نقش غیر منتظره ای را  نیز به عنوان واسطه مقاومت به انسولین – از ویژگی های اصلی دیابت نوع 2، که 26 میلیون آمریکایی را مبتلا کرده است- بر عهده دارند.
این یافته ها در مجله Nature Medicine منتشر شده است.
نوتروفیل ها اولین سلول های ایمنی بدن در پاسخ به التهاب بافت هستند و می توانند با فراخوانی سایر  سلول های سفید خون از جمله ماکروفاژها سبب پیشبرد التهاب مزمن شوند. درجات پایین التهاب مزمن - معمول در چربی و بافت های چربی - از مهم ترین دلایل ایجاد مقاومت به انسولین سیستمیک است.
با استفاده از کبد و سلول های چربی موش و انسان و مدل موشی زنده، یک تیم به رهبری Jerrold M. Olefsky، درUC سن دیگو، کشف کرد آنزیم ترشح شده توسط نوتروفیلها به نام نوتروفیل الاستاز (NE) مسیر سیگنالینگ انسولین را مختل کرده و سبب افزایش مقاومت می شود. برعکس، حذف NE در موش چاق تغذیه شده با رژیم غذایی پرچربی سبب بهبود حساسیت به انسولین خواهد شد.
Da Young Oh دانشمند این پروژه و نویسنده همکارمطالعه گفت: این نتایج تا حد زیادی غیر منتظره هستند، اگر چه چندین سلول ایمنی درمقاومت به انسولین نقش دارند، نقش نوتروفیل ها در این فرآیند، تا به حال ناشناخته باقی مانده بود.
Oh گفت: نوتروفیل ها به عنوان سلول های موقتی که بطور گذرا ترشح می شوند (طول عمر به طور متوسط: 5 روز)  قادر به حفظ التهاب مزمن با درجه پایین نیستند، در نظر گرفته می شدند.
او گفت:" مطالعات ما نشان داد نوتروفیل ها دارای اثرات قدرتمند تعدیل کننده سیستم ایمنی هستند.
به طور خاص، نوتروفیل ها با استفاده از NE سبب فعال سازی یک مسیر سیگنالینگ می شوند که ماکروفاژهای بیگانه خوار را به ترشح مولکول های پیش التهابی به نام سایتوکاین تحریک می کند. NE سبب کاهش IRS1، یک پروتئین کلیدی در مسیر سیگنالینگ انسولین در کبد و سلول های چربی می شود. اگرچه نشان داده شده است که NE سبب تجزیه این پروتئین درسلول های سرطان ریه می شود، به گفته دانشمندان، این اثر بر بافت های هدف انسولین مانند کبد و چربی قابل توجه است.
نقش واسطه انسولین نوتروفیل ها آنها را به عنوان یک هدف جدید برای درمان مقاومت به انسولین و دیابت  قرار می دهد.