تاریخ انتشار: یکشنبه 20 تیر 1395
سلول های بنیادی امیدی برای بازماندگان سکته

  سلول های بنیادی امیدی برای بازماندگان سکته

مطالعات مقدماتی پیشنهاد می کند که تزریق مستقیم سلول های بنیادی بالغ به مغز بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند به روند بهبودی و ریکاوری بیماران کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، محققین دانشگاه استنفورد می گویند این اولین بار نیست که از سلول های بنیادی برای سکته مغزی استفاده می شود و ما هنوز در فاز اولیه درمانی هستیم که روی تنها 18 بیمار صورت گرفته است اما آن چه مهم است این است که بعد از تزریق مستقیم سلول های بنیادی به مغز بیمارانی که دچار سکته شده اند نتایج امیدوار کننده ای بدست آمده است.

بیمارانی که در این مطالعه مورد سلول درمانی قرار گرفتند هر کدام حداقل شش ماه یا بیشتر دچار نقص های حرکتی قابل توجه بودند و قادر به حرکت کلی یا جزئی اندام های حرکتی شان مانند دست ها یا پاها و گاها پیاده روی نیز نبودند. اما بعد از سلول درمانی آن ها قادر به بالا بردن دست شان تا بالای سرشان بودند و می توانستند به تنهایی نشست و برخاست کنند. نتایج بسیار امیدوار کننده و هیجان آور بود. محققین می گویند که در شش ماه اول بعد از سلول درمانی این بیماران تا بیش از 90 درصد ریکاوری نشان داده اند.

برای انجام این سلول درمانی، محققین تحت شرایط نیمه بیهوشی با استفاده از مته، سوراخی را در جمجمه بیماران ایجاد کردند. سپس جراحان متخصص اعصاب سلول های بنیادی مدیفه شده را به طور مستقیم به چندین ناحیه در پیرامون ناحیه سکته تزریق کردند. نتایج هیچ گونه ناهنجاری خونی یا عوارض جانبی قابل توجهی را نشان نداد و همان طور که گفته شد عملکردهای حرکتی در بیماران ریکاوری شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه