تاریخ انتشار: شنبه 16 دی 1396
سلول های بنیادی پیوند شده مغز استخوان می توانند سربالا شنا کنند

  سلول های بنیادی پیوند شده مغز استخوان می توانند سربالا شنا کنند

زمانی که بیمار سرطانی متحمل پیوند مغز استخوان می شود، زمان جنبه ای حیاتی پیدا می کند. در این رویکرد درمانی، سلول های بنیادی سالم، که منجر به از سر گیری تولید سلول های خونی و سلول های سیستم ایمنی می شوند، در اسرع وقت نیاز به وارد شدن به جریان خون موجود در استخوان ها دارند. به همین منظور باید نقاطی را کشف کرد که عروق خونی و استخوان در تماس بسیار نزدیک با یکدیگر باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین دانشگاه پنسیلوانیا ویژگی از سلول های بنیادی را شناسایی کرده اند که می تواند به تولید سلول های خونی بوسیله سلول های بنیادی پیوند شده(restart کردن خون سازی) سرعت می بخشند. آن ها دریافته اند مانند شنا کردن ماهی های سالمون بر خلاف جریان آب برای تخم ریزی، برخی سلول های بنیادی نیز با جریان خون مقابله کرده و برخلاف جریان حرکت می کنند. مطالعات آزمایشگاهی صورت گرفته نشان داده است که این سلول های بنیادی از مولکول های سطحی برای گیر انداختن خود به دیواره عروق و حرکت بر خلاف جریان خون استفاده می کنند. درک این فرایند می تواند منجر به راه های جدیدی برای آماده سازی سلول های بنیادی در پیوندهای مغز استخوان شود تا این سلول ها به صورت سریع تر و موثرتری روند درمانی را آغاز کند.

سلول های مورد نظر در این مطالعه سلول های بنیادی و پیش ساز مغز استخوان بوده است که قابلیت تمایز به شمار زیادی از انواع مختلف سلول های خونی و ایمنی مانند گلبول های قرمز و سفید، پلاکت ها، نوتروفیل ها، سلول های T و سلول های B را دارا هستند. پیوند مغز استخوان مخلوطی از انواع مختلف سلول های بنیادی خون ساز است که قادر به تولید سلول های مختلف ذکر شده است. ارزیابی های آزمایشگاهی با استفاده از سطوح مختلف نشان داد که شمار زیادی از این سلول  های بنیادی خون ساز قادر هستند به طور طبیعی بر خلاف جریان خون حرکت کنند. محققین از آنتی بادی های مختلف برای شناسایی گیرنده های کلیدی روی سطح این سلول های بنیادی خون ساز که در مهاجرت به سمت بالا نقش دارند، استفاده کردند. با شناسایی این گیرنده ها مشخص شد که بلوک کردن این گیرنده ها مانع از این می شود که بیش از 95 درصد سلول های بنیادی خون ساز در خلاف جهت جریان حرکت کنند. به عقیده این محققین از آن جایی که این حرکت برخلاف جریان نیازمند صرف انرژی زیادی است، یک حس تکاملی می گوید که باید استدلال قوی پشت این فرایند عجیب وجود داشته باشد. به همین دلیل محققین امیدوارند که با تحقیقات بیشتر دلیل این امر و مکانیسم دقیق عملکرد گیرنده ها را شناسایی کنند و از آن برای افزایش کارایی سلول درمانی ها استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه