تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 اسفند 1396
سلول های بنیادی سرطانی: متحدان تومور و دشمنان بیمار

  سلول های بنیادی سرطانی: متحدان تومور و دشمنان بیمار

محققین در مرکز تحقیقات سرطان و بیولوژی مولکولی UEX به دنبال کشف مکانیسم های فیزیولوژیک سلول های بنیادی سرطانی بوده اند که مسئول اصلی پیشرفت و متاستاز سرطان هستند. به همین دلیل آن ها به مطالعه پروتئین های سلولی پرداخته اند که تمایز سلولی را کنترل می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی سرطانی دارای ظرفیت سازش یافتن به مرحله تمایز نیافته یا پرتوانی هستند و از این ویژگی برای خودنوزایی و حفظ جمعیت سلول های توموری استفاده می کنند. این جمعیت سلولی به داروهای شیمی درمانی مقاوم هستند و می توانند تومور را بازسازی کرده و یا به سایر اندام ها متاستاز دهند.

از دیدگاه سرطان شناسی، تنظیم نامناسب فرایند تمایز سلولی نقش مهمی را در پیشرفت سرطان بازی می کند و شناسایی دقیق پروتئین هایی درون سلولی که در حفظ ویژگی های تمایز نیافتگی تومورها نقش دارند می تواند به هدف قرار دادن بهتر این سلول های بنیادی سرطانی کمک کند. محققین پروتئین سلولی خاصی به نام گیرنده دیوکسین(Ahr) را شناسایی کردند که در فرایند تمایز سلولی نقش دارد. با بررسی رده های مختلف سلول های بنیادی سرطانی مشتق  از بیماران مبتلا به کارسینومای هپاتوسلولار و ملانوما و آنالیز مارکرهای توموری در مدل های جانوری  محققین دریافتند که مقادیر مختلفی از پروتئین Ahr در تومورها و بافت های غیر  سرطانی یک بیمار وجود دارد. در مراحل پیشرفته سرطان، بیان این پروتئین در مقایسه مراحل ابتدایی تر تغییر می کند. به نظر می رسد که این پروتئین می تواند یک هدف درمانی ارزشمند باشد و با کنترل میزان آن، پرتوانی سلول های بنیادی سرطانی را کاهش داده و از بدخیمی تومور بکاهیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه