تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 اسفند 1397
ژن درمانی ناشنوایی مادرزادی موش ها را به طور با دوامی معکوس می کند

  ژن درمانی ناشنوایی مادرزادی موش ها را به طور با دوامی معکوس می کند

محققین دانشگاه کلمبیا به همکاری محققانی از دانشگاه میامی توانسته اند شنوایی را در مدل موشی ناشنوایی DFNB9 معکوس کنند. این اختلال شنوایی یکی از شایع ترین موارد ناشنوایی ژنتیکی مادرزادی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalpress، افراد مبتلا به ناشنوایی DFNB9 عمیقا ناشنوا هستند که این بدلیل نقص در ژن کد کننده اوتوفرلین(otoferlin) است که یک پروتئین ضروری در انتقال اطلاعات صوتی در سیناپس های سلولی های  حسی شنوایی است. محققین دانشگاه کلمبیا توانسته ان با تزریق درون حلزونی این ژن به مدل موشی بالغ NFBN9، عملکرد سیناپس شنوایی و آستانه شنوایی را تا نزدیک به سطح طبیعی احیا کنند. این یافته که در مجله معتبر PNAS به چاپ رسیده است می تواند راه را برای ژن درمانی بیماران مبتلا به DFNB9 در آینده هموار سازد. برای انتقال ژن به حلزون گوش این موش ها از وکتورهای ویروسی وابسته به آدنو(AAVs) استفاده شد. تنها یک تزریق درون حلزونی از یک جفت وکتور AVV به موش جهش یافته بالغ توانست ناحیه کد کننده اتوفرلین را بازسازی کند و منجر به احیای طولانی مدت بیان اتوفرلین در سلول های مویی داخلی و در نتیجه احیای شنوایی شود.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که بازه درمانی برای انتقال ژن به صورت موضعی در بیماران مبتلا به ناشنوایی مادرزادی DFNB9 می تواند وسیع تر از آن چیزی باشد که تصور می شود و امیدها را برای استفاده از این یافته ها در درمان سایر اشکال ناشنوایی نیز افزایش داده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه