تاریخ انتشار: شنبه 09 آذر 1398
ژن های سلول های بنیادی روده ای به شناسایی ارتباط چربی رژیم غذایی و سرطان کولون کمک می کنند

  ژن های سلول های بنیادی روده ای به شناسایی ارتباط چربی رژیم غذایی و سرطان کولون کمک می کنند

دو ژن که به نظر می رسد به سلول های بنیادی موجود در روده به سوزاندن چربی غذایی کمک می کنند ممکن است در بروز سرطان کولون نقش داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،مطالعه ای جدید بوسیله محققین دانشگاه روتگر در مجله Gastroenterology به چاپ رسیده است که ارتباط بین راهی که سلول چربی را مصرف می کنند و چگونگی تنظیم رفتار سلول های بنیادی در روده موش ها را نشان می دهد. این یافته از آن جایی مهم است که محققین نشان داده اند زمانی که چربی رژیم غذایی در روده خیلی زیاد است، تعداد سلول های بنیادی افزایش می یابد و موجب مستعد شدن فرد یا جانور به سرطان کولون می شود.

افراد روزانه به طور طبیعی میلیون ها سلول روده ای را از دست می دهند و در این میان سلول های بنیادی روده ای که به طور دائم متحمل خودنوزایی می شوند، ترن آور لایه پوشاننده روده را حمایت می کنند. در این میان اگر عملکرد سلول های بنیادی تغییر کند می تواند منجر به سرطان کولون شود. سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع در بین زنان و مردان آمریکایی است. به نظر می رسد سالانه بیش از 100 هزار نفر در آمریکا به این سرطان مبتلا می شوند. مطالعات اخیر نشان داده است که سلول های بنیادی روده ای در رژیم غذایی پر چربی می تواند افزایش یابد و این می تواند توجیه کننده دلیل افزایش خطر ابتلا به سرطان در چنین رژیمی باشد. محققین روتگر کشف کرده اند که دو ژن HNF4A و HNF4G با یکدیگر کار کرده و عملکرد مناسب پوشش روده ای را افزایش می دهند. در این مطالعه جدید مشخص شده است که موش ها زمانی که این ژن ها در آن ها غیر فعال می شود، سلول های بنیادی روده ای را از دست می دهند که نشان دهنده اهمیت آن ها است. محققین روتگر بر این باورند که این ژن ها به سوزاندن چربی نقش دارند. گام بعدی این مطالعه شناسایی نقش تغییرات بیان این ژن ها در افزایش یا کاهش تعداد سلول های بنیادی و بروز خطر سرطان خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه