تاریخ انتشار: شنبه 13 اسفند 1390
پیشرفته ترین دارو برای محافظت از مغز پس از سکته مغزی کشف شد

  پیشرفته ترین دارو برای محافظت از مغز پس از سکته مغزی کشف شد

دانشمندان موسسه تحقیقاتی تورنتو غربی (TWRI) ، دارویی را تولید کردند که از مغز در برابر اثرات مخرب سکته مغزی در محیط آزمایشگاه محافظت می کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دانشمندان موسسه تحقیقاتی تورنتو غربی (TWRI) ، دارویی را تولید کردند که از مغز در برابر اثرات مخرب سکته مغزی در محیط آزمایشگاه محافظت می کند. این دارو در حال توسعه برای چند سال آینده است. تا کنون این دارونسبت به داروهای کاهش دهنده آسیب ناشی ازسکته مغزی ، به مرحله پیشرفته تری رسیده است. بیش از 1000 مطالعه توسط دانشمندان سراسر جهان به منظورتوسعه چنین دارویی تا مرحله ای که بتوان در انسان استفاده شود با شکست مواجه شده است. اکنون این دارو توسط تیم TWRI برای رسیدن به یک اثر محافظتی برعصب در مغز پیچیده پستانداران، توسعه یافته است.
این مطالعه که درمجله Nature منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه دارویی به نام" مهارکننده PSD95 "مانع از مرگ سلول های مغزی و حفظ عملکرد مغز پس از سکته مغزی می شود.
دکتر Michael Tymianski ، محقق ارشد  TWRI و محقق اصلی این مطالعه  گفت: "ما به داشتن درمانی برای سکته مغزی نزدیک تر شده ایم". سکته مغزی عامل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است و ما معتقدیم که درحال حاضر باید راهی برای کاهش اثرات مخرب آن بیابیم."
در طول سکته مغزی، مناطقی از مغز دچار کمبود خون و اکسیژن می شوند. این باعث ایجاد توالی پیچیده ای از واکنش های شیمیایی در مغزشده، که می تواند منجر به اختلال عصبی و یا مرگ شود. مهارکننده PSD95 با جلوگیری از وقوع این واکنش های عصبی از مغز محافظت می کند.
دراین مطالعه از یک خرس ژنتیکی که ازنظر آناتومیکی و رفتاری به انسان شباهت دارد، به عنوان یک مدل ایده آل برای تعیین مفید بودن درمان در بیماران استفاده شده است.
آسیب های مغزی درحیواناتی که با مهارکننده PSD95 پس از سکته مغزی تحت درمان قرار گرفتند تا حد زیادی کاهش یافت که نشان دهنده حفظ عملکرد عصبی است. این پیشرفت ها در حالات مختلفی از سکته مغزی شبیه سازی شده انسان مشاهده شد.
این بهبود هنگامیکه درمان دارویی با درمان های معمولی (بازکردن مجدد انسداد عروق مغز) ترکیب شد نیزمشاهده شد.
دکتر Tymianski گفت: "امیدواریم که که این داروی جدید را بتوان همراه با درمان های دیگر، از قبیل داروهای ترومبولیتیک برای بازگرداندن جریان خون به مغز، به منظور کاهش اثر سکته مغزی در بیماران استفاده کنیم و گام بعدی ما تایید این نتایج در یک کارآزمایی بالینی بر روی انسان است."
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه